Blog

Wat voor ouder ben jij?
Stimulerend, faciliterend of forcerend? 

Veel ouders denken dat ze er goed aan doen hun baby te stimuleren. Daarbij gaat de aandacht vooral uit naar activiteiten als zitten en een paar maanden later naar staan en lopen. En omdat ouders zo graag willen dat hun kindje snel zit, zijn velen van hen bereid om diep in de buidel te tasten voor hulpmiddelen waarmee dat kan. Maar wat mij betreft, minimaliseer jij, als ouder, zowel de aanschaf als het gebruik ervan. 

Veelzijdig  versus eenzijdig bewegen

Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt, ook kinderfysiotherapeuten, pedagogisch medewerkers en babyconsulenten scharen zich steeds meer achter deze visie, sommigen van hen geïnspireerd door het werk van Emmi Pikler. Net als Emmi Pikler denk ik dat we baby’s letterlijk de ruimte moeten bieden om zelf hun lichaam en bewegingsmogelijkheden te ontdekken. Het is belangrijk dat we geen vooropgezet plan hebben, zoals het snel zitten; maar juist een vrij en veelzijdig bewegingspatroon faciliteren, waarbij de baby zelf vroeg of laat uitvindt hóe tot die zittende houding te komen. Dat maakt een baby creatief en draagt bij aan het bestand zijn tegen lichte frustratie. Daarom zie ik graag een speelkleed op de vloer, met ruimte om als baby het eigen lijfje en de wereld te ontdekken. Liggend op de rug, de zij, en op de buik met wat losse speeltjes of een gezinslid in de nabijheid. Zo kan de baby een rijk en gevarieerd bewegingspatroon ontwikkelen mét een goede core.. En zeg nou zelf: vanuit een met hulpmiddelen ondersteunde zittende positie gesteund kan een baby feitelijk weinig meer dan heel veel kijken en een beetje met de handen spelen. Tamelijk eenzijdige activiteiten.

Aansluiten bij je baby

Op de foto zie je een van de houdingen waarin we spelen bij de cursus Bewegen met je baby. In deze houding is het gemakkelijker voor een baby om het hoofdje in het midden te houden en zo oogcontact met de ouder te houden. Door de ondersteuning van de schouders vinden de handen elkaar bij de zogenaamde middenlijn. Het hele lijfje is betrokken bij dit spelletje. Dat is een spelletje op maat: het sluit aan op de motorische, zintuiglijke en mentale ontwikkeling van het kindje. 

Kleine contactmomenten gedurende de dag

Bij de cursus Bewegen met je baby leer je veel van dit soort oefeningen en spelletjes. Gemakkelijk toepasbaar gedurende de dag, want je bent al druk genoeg. Zo heb je steeds fijne kleine contactmomenten met je baby. We zingen er meestal eenvoudige kinderliedjes bij, want zingen nodigt uit tot bewegen en bewegen nodigt uit tot zingen. Met respect, aandacht en liefde ondersteun je de ontwikkeling van je baby zonder deze te forceren. Zo leert je kindje het eigen lijfje steeds meer kennen en geef je hem/haar een mooie basis voor de toekomst.